۱۳۸۸ خرداد ۱۲, سه‌شنبه

لطفا به دوستانتان بگویید، رای دادن به کروبی در دور اول به هیچ وجه شانس احمدی‌نژاد را بالا نمی‌برد!

این موضوع تقریباً بدیهی است ولی تبدیل به یک مغلطه‌ی معمول در بحث‌های انتخاباتی شده‌است.

رای دادن به کروبی، موسوی، رضایی (و یا احتمالاً رای سفید) همگی تاثیر یکسانی در جلوگیری از رییس جمهور شدن احمدی‌نژاد در دور اول دارند!

قانون انتخابات می‌گوید اگر کاندیدایی بیشتر از نصف آرا را در دور اول به خود اختصاص دهد، در همان مرحله رییس جمهور می‌شود، و اگر کسی نتواند بیشتر از نصف آرا را کسب کند، انتخابات با دو نفر اول با بیشترین رای در دور اول به دور دوم کشیده می‌شود.

اگر احمدی‌نژاد بیشتر از نصف آرا را دارد که هیچ، و گرنه شما صرفاً با شرکت در انتخابات و رای ندادن به وی، سهم خود را در جلوگیری از پیروزی وی در دور اول انجام داده‌اید.

اینکه موسوی رای بیشتری (؟) از کروبی دارد مساله‌ای دیگر است، مهم این است که رای دادن به کروبی باعث شکست رای و ... نمی‌شود و شانس احمدی‌نژاد را به هیچ وجه بالا نمی‌برد.

جدا از این که اگر فکر می‌کنید کروبی فرد مناسب‌تری نسبت به موسوی است، استدلالها و سفسطه‌هایی مانند اینکه "ولی موسوی رای آوریش بیشتر هست" نباید مانع انتخاب شدن کروبی از طرف شما شود!

تفاوت رای دادن به کروبی/موسوی در دور اول، تعیین کسی است که احتمالاً با احمدی‌نژاد به دور دوم می‌رود. و این جاست که رای دادن به موسوی و کروبی با هم از زمین تا آسمان فرق پیدا می‌کند. با انتخاب اشتباه خود مجبور نکنید که با عدم رضایت در دور دوم، صرفاً به فلانی به خاطر اینکه احمدی‌نژاد نیست رای دهید.


در رابطه با احتمال کم پیروز شدن موسوی در دور اول نیز، باید بگویم اگر موسوی بتواند در دور اول بیشتر از نصف آرا را به اختصاص دهد، در دور دوم نیز حتماً می‌تواند (چون تمام رای‌های کروبی و رضایی نیز به رای‌هایش اضافه خواهد شد!).

لطفاً به دوستانتان بگویید و در وبلاگ‌هایتان بنویسید در مورد این مغلطه‌ها.

۷ نظر:

  1. این چیزی که شما میگی به نظرم خیلی پیچیده نیست و احیانا ملت خودشون میفهمیدن اینو! مسئله یک مقدار پیچیده تر از این هست و احتمالا به همین دلیل هم هست که شما بهش میگی مغلطه! حرف اینه که شما داری رای احمدی نژاد رو ثابت فرض میکنی و رای بقیه رو با هم جلوی احمدی نژاد که این غلطه! دوما هم یکجوری ضمنی داری فرض میکنی که انتخابات حتما به دور دوم میکشه که این هم غلطه!

    پاسخحذف
  2. اگه مجموع آراء موسوی و کروبی بیش از 50% باشه و احموی نژاد با هوچی گری مرحله دوم رو ببره به هیچ وجه کروبی و طرفداراشو نمی بخشم.

    پاسخحذف
  3. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

    پاسخحذف
  4. من با هر کی‌ حرف میزنم چه تو ایران و چه خارج ایران، میبینم همه قبول دارند کروبی بهترین برنامه و تیم را دارد ولی‌ به خاطره همین مغلطه و سفسطه میگن میخواهیم به موسوی رای بدیم، ترسشون هم این است که یه وقت آرا شکسته نشه و محمود برنده بشه. البته وقتی‌ همین منطق شما رو براشون توضیح میدیم، متوجه میشن که ترسشون بی‌ دلیل است و قبول میکنند که در مرحله اول باید به کروبی رای داد و اصلا تقسیم شدن آرا بین موسوی و کروبی به هیچ وجه شانس احمدی نژاد رو بالا نمیبره. البته برای درک این موضوع طرف باید حد اقلی از ریاضیات رو درک کنه.

    در مورد اون دوستی هم که در نظر اول گفته که چرا فرض می‌کنید حتما انتخابات دو مرحله‌ای می‌شه عرض می‌کنم که در بدترین حالت، موسوی خوب به جای مرحله اول در مرحله دوم برنده می‌شه، آیا این اتفاق آنقدر ترس داره که ما به خاطر این ترس بیایم الان کندیدیی مثل کروبی که بهترین تیم و برنامه ارائه شده در انتخابات از اول انقلاب تا حالا رو داره رو رها کنیم و به موسوی که به جز انتقاد از احمدی نژاد هیچ جا اصلاح طلبی خودش رو ثابت نکرده رای بدیم؟

    اگه وقت دارید و مایلید که رای خود را با فکر بدهید و نه با احساس، یه نگاه هم به وبلاگ من بکنید، جواب خیلی‌ سوالات و انتقداتی که به کروبی میکنند را اونجا داده ام.

    http://360darje.blogspot.com

    پاسخحذف
  5. سلام.
    به غير از احمدي نژاد، به هر كسي راي بديد خوبه و به ضرر احمدي نژاد خواهد بود. اگر معتقديد كه كروبي بهترين برنامه ها رو داره و حداقل تنها كاري كه كرده اينه كه از 4 سال پيش داره برنامه ريزي ميكنه براي اين انتخابات، پس از ابتدا يك سره به كروبي راي بديد كه به اميد خدا به دور دوم هم نكشه و كار يكسره بشه. و كلا پيشنهادم اينه كه سعي كنيد در هيچ مرحله از زندگي جو گير نشيد دوستان.
    پاينده باد ايران.

    پاسخحذف
  6. اصلا اینگونه نیست که موسوی برنامه ندارد و یا برنامه های موسوی کامل نیست
    این همان مغلطه ای است که شما درست کرده اید
    بعد هم هیچ کس نباید به خاطر ترس به کس دیگری رای دهد
    با اطلاع از برنامه ها باید رای داد

    پاسخحذف
  7. وقتی مردم ایران جو گیر شن کسی نمیتونه جلوشونو بگیره! حتی اگه حرف حق بزنه مثل زمان انقلاب که نفهمیدیم بختیار چی میگه!!

    پاسخحذف